Surah Al Baqarah Ayat 44

“Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan) kebaikan (memilih Islam), sedangkan kamu melupakan diri (kewajipan) kamu sendiri, padahal kamu membaca kitab? Tidakkah kamu berfikir?”

Friday, May 11, 2012

Jom kenal Muhammad..

Assalamualaikum w.b.t.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Orang kata, tak kenal maka tak cinta. Biarlah kita berkenalan terlebih dahulu, siapakah sebenarnya insan yang mulia ini. Mungkin ada yang sudah tahu, atau mungkin ada yang sudah lupa. Jom kita sama - sama refresh kan ingatan kita.

Nabi Muhammad saw berasal dari kabilah Quraisy, tepatnya keturunan Hasyim. Ayah beliau adalah Abdullah bin Abdul Muthalib, cucu Hasyim. Ibunda beliau adalah Aminah binti Wahb yang berasal dari keturunan Bani Zuhrah, salah satu kabilah Quraisy.

Setelah menikah, Abdullah melakukan hijrah ke Syam. Ketika pulang dari hijrah itu, ia wafat di Madinah dan dikuburkan di kota itu juga.

Setelah beberapa bulan wafatnya sang ayah berlalu, Muhammad s.a.w. lahir di bulan Rabi’ul Awal, tahun 571 Masehi di Makkah, dan dengan kelahirannya itu, dunia menjadi terang-benderang. Sesuai dengan kebiasaan para bangsawan Makkah, ibundanya menyerahkan Muhammad kecil kepada Halimah Sa’diyah dari kabilah Bani Sa’d untuk disusui. Beliau tinggal di rumah Halimah selama empat tahun. Setelah itu, Aminah mengambilnya kembali.

Dengan tujuan untuk berkunjung ke kerabat ayahnya di Madinah, Aminah membawanya pergi ke Madinah. Dalam perjalanan pulang ke Makkah, ibundanya wafat dan dikebumikan di Abwa`, sebuah daerah yang terletak antara Makkah dan Madinah. Setelah ibunda beliau wafat, secara bergantian, Pakcik dan Datuk beliau, Abdul Muthalib dan Abu Thalib memelihara beliau. Pada usia dua puluh lima tahun, beliau menikah dengan Siti Khadijah yang waktu itu sudah berusia empat puluh tahun. Beliau menjalani hidup bersamanya selama dua puluh lima tahun hingga ia wafat pada usia enam puluh lima tahun.


Pada usia empat puluh tahun, beliau diutus menjadi nabi oleh Allah. Ia mewahyukan kepada beliau al-Quran yang seluruh manusia dan jin tidak mampu untuk menandinginya.Beliau hidup di dunia ini selama enam puluh tiga tahun. Menurut pendapat masyhur, beliau wafat pada hari Isnin bulan Shafar 11 Hijriah di Madinah.


Hari berganti hari, waktu berganti waktu, sudah beberapa abad Rasulullah saw meninggalkan kita. Seringkali kita terlupa akannya, tetapi beliau tetap rindukan umatnya. Sunnanhnya, sudah cukupkah kita amalkan.. Atau mungkin sudah terlupa? Atau mungkin tak tahu? Atau mungkin buat2 lupa? Ingatlah sahabat2, di akhirat nanti tidak akan ada syafaat yang lain selain dari syafaat Rasullullah saw. Dan syafaat itu khusus untuk umat Rasullullah sahaja. Itupun kalau Rasullullah kenal yang kita ini adalah umatnya.. Dengan apa yang kita lakukan seharian, adakah mencukupi untuk meminta pertolongan baginda? Wallahualam.. Mudah2an kita sentiasa ingat akan pesanan Rasullullah saw dan ikut akan segala sunnahnya. Mari sama-sama ubah diri, betulkan mana yang salah, teruskan mana yang benar. Yang tak tahu, belajarlah, dan yang tahu ajarkanlah.. Mudah2an Allah permudahkan kita akan jalan yang kita tempuh ini. InsyaAllah.




1 comment:

  1. salam gan ...
    menghadiahkan Pujian kepada orang di sekitar adalah awal investasi Kebahagiaan Anda...
    di tunggu kunjungan balik.nya gan !

    ReplyDelete