Surah Al Baqarah Ayat 44

“Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan) kebaikan (memilih Islam), sedangkan kamu melupakan diri (kewajipan) kamu sendiri, padahal kamu membaca kitab? Tidakkah kamu berfikir?”

Friday, May 11, 2012

Istikharah pada Allah, Musyawarrah dengan Manusia

Apabila ada perkara yang ingin diadukan dan diminta pandangan, carilah Allah. Insafi dosa yang telah dilakukan, bermohon kepada Allah tanpa rasa jemu dan berbahagialah dengan ketentuan yang telah Allah tetapkan.

Seseorang yang ingin beristikharah kepada Allah perlu melakukan solat sunat istikharah di samping tidak meninggalkan apa -apa yang perlu dilakukan sebelum dan selepas solat.

Musyawarrah dengan manusia pula ialah sseseorang meminta pandangan dan nasihat para ulama dan orang soleh berkenaan perkara yang ingin diminta.

Rasulullah saw bersabda, maksudnya"Apabila seorang daripada kalian berhasrat pada sesuatu, tunaikanlah dua rakaat yang bukan fardu." (Riwayat al-Bukhari, al-Tirmizi dan lain - lain)

Namun, dalam musyawarrah dengan seseorang, seelok-eloknya orang tersebut mestilah :
- Soleh dan bertakwa
- Berilmu
- Berpengalaman dalam sesuatu hal dengan jalan yang benar.
- Amanah

Allah s.w.t. menyuruh Rasulullah s.a.w. bermusyawarrah dengan para sahabat dalam urusan peperangan dan permasalahan keduniaan serta mengambil pendapat mereka seperti terdapat dalam ayat 159 surah Ali 'Imran supaya menjadi teladan kepada umat Islam untuk mengaplikasikan musyawarrah dalam urusan mereka

From Solusi Isu 42 "Pasrah dengan Istikharah"

Mudah2an artikel di atas dapat membantu sahabat2 terutama sekali yang masih belajar. Jangan bertengkar ketika berbincang.. Jangan buat keputusan seorang diri, bahkan sebaliknya..."bermusyawarrah"lah!!!

1 comment:

  1. salam gan ...
    menghadiahkan Pujian kepada orang di sekitar adalah awal investasi Kebahagiaan Anda...
    di tunggu kunjungan balik.nya gan !

    ReplyDelete